foto: Andrey_Popov/shutterstock.com

Cellulit. Na sam dźwięk tego słowa mamy dreszcze i wiemy, że nie jesteśmy jedyne. Szacuje się, że problem ten dotyka nawet 90% kobiet i to bez względu na wiek czy wagę. Cellulit mają osoby z nadwagą, ale również szczupłe, młode dziewczyny. Jakie są przyczyny powstawania cellulitu? Jak sobie z nim radzić? Czy domowe metody przyniosą efekty? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Dlaczego mam cellulit?

Wiele z nas myśli, że cellulit mają tylko osoby z nadwagą, które nie przestrzegają diety i nie są aktywne fizyczne. Owszem, są to jedne z czynników odpowiedzialnych za powstawanie cellulitu. Pojawieniu się cellulitu sprzyjają również zmiany hormonalne, które wiążą się z takimi wydarzeniami w naszym życiu, jak dojrzewanie, ciąża, karmienie, ale też zażywanie pigułek antykoncepcyjnych. Zbyt duża ilość estrogenu oraz progesteronu to jednak nie wszystko. Kluczową rolę odgrywają tutaj także następujące czynniki: siedzący tryb życia, dieta obfita w tłuszcze i węglowodany, stres, palenie papierosów, noszenie za ciasnych ubrań, a nawet solarium i nadmierne opalanie się (uszkadza kolagen i elastynę w skórze), czy gorące kąpiele. Łatwo zatem zauważyć, że przyczyną powstawania cellulitu są nasze złe nawyki. Nie można też zapomnieć o wieku – z czasem skóra staje się cienka, włókna kolagenowe stają się mniej elastyczne. Także zbyt duża liczba tabletek przeciwbólowych ma związek z powstawaniem cellulitu. W końcu nasz organizm musi sobie radzić z dodatkowymi toksynami.

Jak rozpoznać cellulit?

foto: dimid_86/shutterstock.com
foto: dimid_86/shutterstock.com

W początkowej fazie nie łatwo go zauważyć. Jednak gdy ściśniesz skórę palcami, to zobaczysz na niej nierówności i fałdki. W tym stadium możesz rozprawić się z cellulitem za pomocą diety, ruchu i kosmetyków. Jeśli tego nie zrobisz, po pewnym czasie cellulit zacznie być widoczny już nawet wtedy, gdy będziesz siedzieć, czy stać i to bez konieczności ściskania skóry palcami. Jeśli i w tym przypadku zaniechasz odpowiedniej pielęgnacji ciała i zmiany stylu życia, to cellulit wejdzie w kolejne stadium – na skórze pojawiają się guzki, a wszelkie zmiany skórne mogą stać się powodem bólu nóg. W tym przypadku pomoc i ulgę przyniosą już specjalistyczne zabiegi kosmetyczne i te z zakresu medycyny estetycznej. Jak pozbyć się cellulitu? Musisz przyspieszyć przemianę materii, pobudzić przepływ limfy i poprawić ukrwienie.

Pozbądź się cellulitu! Krok 1: dieta

foto: Foxys Forest Manufacture/shutterstock.com
foto: Foxys Forest Manufacture/shutterstock.com

Jeśli zauważyłaś u siebie pierwsze oznaki cellulitu, to nie pędź od razu do drogerii po kosmetyki, ale zwróć uwagę na swoją dietę. To w głównej mierze dzięki witaminom i minerałom dostarczanym organizmowi poprzez żywność nasza skóra jest zdrowa. Zacznij od ograniczenia w swoim menu soli, słodyczy, białego pieczywa, żywności przetworzonej, napoi gazowanych, tłuszczy zwierzęcych. Jedz za to więcej owoców i warzyw. Sięgaj często po jabłka i cytrusy, gruszki, marchew, banany, kapustę – są to produkty bogate w rozpuszczalny błonnik. Z kolei np. wiśnie i borówki wzmacniają włókna kolagenowe. Nie zapomnij o kaszach (zwłaszcza kaszy gryczanej) i rybach. Pij niegazowaną wodę, która pomoże Ci usunąć toksyny i zwiększa przepływ limfy w organizmie. Po prostu – odżywiaj się zdrowo! Nie tylko zobaczysz różnice w wyglądzie swojej skóry, włosów czy paznokci, ale poczujesz się również lepiej.

Pozbądź się cellulitu! Krok 2: sport

Jeśli dieta, to i aktywność fizyczna. Takie połączenie nie tylko pozwoli Ci zrzucić nieco zbędnych kilogramów i zamienić tkankę tłuszczową na mięśnie, ale również m.in. poprawia krążenie krwi. Jak ćwiczyć? Przede wszystkim regularnie, kilka razy w tygodniu. Możesz pływać, biegać, skakać na skakance, ale nie zapomnij również o rozciąganiu mięśni i ćwiczeniach z ciężarkami. Najlepiej wybrać się na zajęcia do fitness clubu i poprosić trenera o zrobienie planu ćwiczeń. Możesz jednak sama w zaciszu czterech ścian zadbać o swoją sylwetkę. Rób brzuszki, przysiady. Kup ciężarki na kostki (nie przesadzaj z ich wagą) i wykonuj serię unoszeń nóg. Połóż się na prawym boku i oprzyj się na łokciu. Nogi ugnij pod kątem 90 st., napnij mięśnie pośladków i brzucha, a następnie unieś lewą nogę na wysokość ok. 30 cm i wytrzymaj 10 sekund w tej pozycji, opuść nogę. Powtórz ćwiczenie 3 razy i wykonaj tyle samo powtórzeń prawą nogą. Warto również wykonać inny typ unoszenia nóg – uklęknij na macie i podeprzyj się rękoma w taki sposób, aby dłonie były na wysokości barków. Unieś zgiętą lewą nogę tak, aby udo było w pozycji równoległej do podłogi. Wytrzymaj chwilę i opuść nogę. Powtórz 3 razy i wykonaj to samo ćwiczenie drugą nogą. Możesz również ćwiczyć zgodnie z planem treningu Ewy Chodakowskiej:

Pozbądź się cellulitu! Krok 3: kosmetyki i domowe zabiegi

W swojej walce z cellulitem sięgnij też po preparaty antycellulitowe i ujędrniające ciało. W ich składzie powinny znaleźć się m.in. kofeina, mniszek lekarski, bluszcz, L-karnityna, algi morskie, a także wyciąg z miłorzębu japońskiego. Czy taka pielęgnacja przynosi efekty? Na każdą z nas dany kosmetyk może zadziałać inaczej, ważna też jest systematyczność w aplikacji tego typu produktów. Jeśli chodzi o kosmetyki z niższej półki cenowej, to polecamy te marki Eveline (zwłaszcza Serum Intensywnie Wyszczuplające Slim Extreme 3D). Warto też sięgnąć po preparaty antycellulitowe firmy Tołpa.

Chcesz wzmocnić działanie kosmetyków, pobudzić krążenie krwi i nieco wyszczuplić uda? Wykonaj Body Wrap! Przed zabiegiem warto zrobić peeling, aby produkt lepiej się wchłonął i przyniósł lepsze efekty. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się peeling kawowy, który stanowi potężną broń w walce o gładkie i jędrne ciało. Jak go wykonać? Pisałyśmy o tym w artykule Domowe peelingi do zadań specjalnych. Peeling zrobiony? Czas na aplikację kosmetyku antycellulitowego, a następnie owinięcie ciała folią spożywczą (możesz owinąć wybraną część ciała lub też wykonać zabieg jednocześnie na nogach, pupie i brzuchu). Co dalej? Wskakuj na kanapę i przykryj się kocem. Masz czas wolny, a po upływie 30 minut maszeruj pod prysznic! Body Wrap wykonuj 1-2 razy w tygodniu. Uwaga! Istnieją pewne przeciwwskazania do tego zabiegu, a jest to m.in. ciąża lub żylaki na nogach.

Jesteś fanką cynamonu? Ten produkt także jest skuteczny w zwalczaniu cellulitu! Wystarczy wymieszać cynamon w proszku z wodą w takiej ilości, aby uzyskać gęstą papkę. Taką domową mieszankę nanieś na uda i pośladki, owiń się folią, a maseczkę zmyj z ciała po 20 minutach.

foto: Roman Samborskyi/shutterstock.com
foto: Roman Samborskyi/shutterstock.com

Jeśli zależy Ci na pozbyciu się pomarańczowej skórki z ud, to nie zapominaj o masażu ciała. Możesz szczotkować ciało na sucho lub też zdecydować się na masaż z użyciem olejków czy balsamów. Taki zabieg poprawia krążenie krwi, wspomaga usuwanie toksyn z ciała i sprawia, że Twoja skóra stanie się gładka i jędrna. Pamiętaj o właściwym kierunku masażu – zaczynamy od kostek i kierujemy się ku górze. Taki masaż szczotką lub rękawicą najlepiej wykonywać każdego dnia przez ok. 3-5 minut. Możesz również skusić się na kupno specjalnego masażera elektrycznego do ciała.

Masz ochotę na mały relaks? Przygotuj sobie kąpiel cytrusową! Do wanny z ciepłą wodą wlej pół szklanki oliwy z oliwek oraz kilkanaście kropel olejku pomarańczowego. Gwarantujemy, że takie małe SPA nie tylko Cię odpręży, ale wpłynie na stan Twojej skóry. Wolisz prysznic? Kończ go naprzemiennym polewaniem ciała ciepłą i zimną wodą. Taki zabieg wpłynie znacząco na jędrność skóry i… zahartuje Cię!

W walce z cellulitem pomocny jest również masaż bańkami chińskimi (gumowymi lub szklanymi) oraz drenaż limfatyczny. Oba zabiegi możesz wykonać u kosmetyczki (o ile nie ma ku temu przeciwwskazań), jednak wiemy, że niektóre z kobiet wykonują tego typu masaże samodzielnie. Jeśli nie miałaś wcześniej do czynienia z takimi zabiegami, to lepiej umów się do specjalisty. Podpatrz, jak on go wykonuje, a następnie wykonaj masaż samodzielnie w domu. Skoro już mowa o zabiegach w gabinecie kosmetycznym, to czas na kolejny punkt naszej listy.

Pozbądź się cellulitu! Krok 4: zabiegi u specjalisty

foto: Olinchuk/shutterstock.com
foto: Olinchuk/shutterstock.com

Czasami zmiana stylu życia i stosowanie domowych sposobów nie wystarczą, aby rozprawić się z cellulitem. W takim przypadku jedynym wyjściem jest wizyta w gabinecie kosmetycznym lub medycyny estetycznej. Oprócz wspomnianych już masaży bańkami chińskimi oraz drenażem limfatycznym, możesz wykonać bardziej skuteczny zabieg, jak m.in.:

  • mezoterapia;
  • laseroterapia;
  • zabiegi z wykorzystaniem fal ultradźwiękowych;
  • endermologia (masaż podciśnieniowy, wykonywany sterowaną komputerowo głowicą);
  • karboksyterapia (wstrzykiwanie pod skórę dwutlenku węgla).

Oczywiście, rodzaj zabiegu zależy od stopnia zaawansowania zmian skórnych, jak i Twojego stanu zdrowia. Warto też wziąć pod uwagę, że w przypadku ostatniej fazy cellulitu konieczne będzie przeprowadzenie całej serii zabiegów.

Walka z cellulitem może zakończyć się Twoją wygraną, a kluczem do sukcesu jest systematyczność. Odpowiednia dieta, regularna aktywność fizyczna oraz staranna pielęgnacja ciała kosmetykami i domowe zabiegi znacznie wpłyną na kondycję skóry i sprawią, że cellulit staje się mniej widoczny lub też całkowicie zniknie. Nie osiadaj jednak na laurach. Przypadłość ta lubi powracać, dlatego tak ważna jest profilaktyka. W przypadku zaawansowanych zmian efekty przyniosą specjalistyczne zabiegi, jednak i tu trzeba uzbroić się w cierpliwość, ponieważ cellulit nie zniknie w ciągu tygodnia czy miesiąca.

Jakie są Twoje sprawdzone sposoby na pozbycie się cellulitu? Które zabiegi przyniosły najlepsze efekty? A może jesteś w gronie tych szczęśliwych osób, które nie borykają się z problemem tzw. pomarańczowej skórki?

mm
Z wykształcenia dziennikarka. Pisanie to jej największa pasja, na drugim miejscu jest makijaż, zatem praca w naszym portalu jest dla niej spełnieniem marzeń. Chcesz znać najnowsze trendy i nowinki kosmetyczne? Zapytaj Gaję!