Foto: lavizzara/shutterstock.com

Twoją skórę zdobi gęsia skóra, jednak jej przyczyną nie są emocje, które Ci towarzyszą na widok tajemniczego przystojniaka? Cieliste grudki na ciele mogą być objawem rogowacenia okołomieszkowego skóry. Schorzenie to dotyka wiele osób, ale na szczęście nie powoduje żadnych dolegliwości, oprócz nieestetycznie wyglądającej skóry. Dowiedz się więcej na temat tej przypadłości i pozbądź się grudek z ciała!

1Czym jest rogowacenie okołomieszkowe skóry?

foto: lavizzara/shutterstock.com

Nadmierne rogowacenie okołomieszkowe (łac. keratosis pilaris) to schorzenie skóry polegające na nieprawidłowym rogowaceniu naskórka. Jak do tego dochodzi? Komórki naskórka obumierają zbyt szybko i zamiast się złuszczać, to zalegają na skórze. Tym samym ujścia mieszków włosowych są zablokowane, a na ciele pojawiają się grudki. Szacuje się, że schorzenie to dotyka nawet ponad 50% dorosłych. Rogowacenie okołomieszkowe występuje również u dzieci i młodzieży. Bez znaczenia jest tutaj zatem wiek czy płeć danej osoby. W czym zatem upatrywać przyczyny tej dolegliwości?

2Rogowacenie okołomieszkowe – przyczyny

foto: namtipStudio/shutterstock.com

Najczęściej schorzenie to dziedziczymy po bliskich nam osobach. Jednak uwarunkowania genetyczne to jedna z możliwych przyczyn. Oprócz tego należy także wyróżnić rogowacenie okołomieszkowe nabyte. Każdego dnia nasza skóra jest narażona na działanie czynników zewnętrznych. Suche powietrze, nadmierna ekspozycja na promieniowanie słoneczne, ale także chlorowana woda czy używane kosmetyki mogą przyczynić się do powstania tego schorzenia. Podrażniona i przesuszona skóra to jedno, a zła pielęgnacja to dwa. Warto do tej listy dodać również dietę ubogą w witaminy i minerały. Rogowacenie okołomieszkowe może także występować przy innych schorzeniach skórnych, jak m.in. AZS, czyli atopowe zapalenie skóry.

3Jakie są objawy rogowacenia okołomieszkowego?

foto: AiGame/shutterstock.com

Głównym objawem są wspomniane już grudki na ciele, które przypominają gęsią skórę. Przez wiele osób są one również określane mianem „tarki”, ponieważ naskórek jest bardzo suchy, szorstki, chropowaty. Grudki zazwyczaj pokrywają zewnętrzną część ramion, uda, ale mogą występować również na pośladkach czy też twarzy (głównie w okolicach brwi). W początkowym stadium grudki te mają odcień skóry, jednak z czasem mogą zmienić barwę na czerwoną. Jeśli zauważymy, że nasze ciało pokrywają grudki ropne, skóra jest zaczerwieniona, piecze i swędzi, to oznacza to, że schorzenie przeszło już w stan zapalny.

Brak podjęcia leczenia rogowacenie okołomieszkowego sprawi, że schorzenie to przybierze ostrzejszą formę i może przemienić się właśnie w zapalenie mieszków włosowych. O ile rogowacenie okołomieszkowe można „wyleczyć” samodzielnie, o tyle ostrzejsze formy tego schorzenia wymagają konsultacji z dermatologiem i podjęcia leczenia. Dlaczego napisałyśmy „wyleczyć”? Niestety, rogowacenie okołomieszkowe lubi powracać.

4Jak walczyć z rogowaceniem okołomieszkowym?

foto: fizkes/shutterstock.com

Jeśli zauważyłaś u siebie objawy typowe dla rogowacenia okołomieszkowego, to od razu bierz się do działania! Podjęcie odpowiednich kroków sprawi, że po kilku tygodniach skóra ponownie będzie gładka i zdrowa. Niestety, jak już zostało wspomniane schorzenie to lubi powracać, jednak jeśli będziesz przestrzegała kilku zaleceń, to być może dolegliwość ta stanie się po prostu niemiłym wspomnieniem.

Jak leczyć rogowacenie okołomieszkowe? Musisz działać na kilku płaszczyznach. Po pierwsze, ważne jest nawilżenie skóry od środka – pij dużo niegazowej wody. Zadbaj również o odpowiednią dietę, dzięki której dostarczysz organizmowi potrzebnych składników odżywczych. W tym przypadku Twoje ciało wręcz prosi o uzupełnienie witamin A, C, E, cynku, kwasów tłuszczowych omega-3 oraz witamin z grupy B.

Przykładowe źródła witaminy A:

  • marchewka
  • żółte owoce
  • wątróbka
  • jaja
  • masło

Przykładowe źródła witaminy C:

  • pietruszka
  • papryka
  • kapusta
  • pomidory
  • pomarańcze, cytryny, grapefruity, kiwi, czarna porzeczka
  • dzika róża

Przykładowe źródła witaminy E:

  • szpinak
  • brokuły
  • orzechy
  • oleje roślinne
  • brzoskwinie

Przykładowe źródła cynku:

  • mięso
  • sezam
  • pestki dyni, słonecznika
  • jaja
  • ostrygi, krewetki

Przykładowe źródła kwasów tłuszczowych omega-3:

  • ryby
  • siemię lniane
  • orzechy włoskie
  • awokado
  • oliwa z oliwek, oleje roślinne

Przykładowe źródła witamin z grupy B:

  • suszone owoce
  • nabiał
  • drożdże
  • wątróbka
  • awokado
  • jaja

Jeśli już wprowadziłaś zmiany w swoim jadłospisie, to przyszedł czas na odpowiednią pielęgnację ciała. Odpowiednią, czyli jaką? Twoim celem jest delikatne złuszczanie, nawilżanie i natłuszczanie skóry. Podczas kąpieli i pryszniców unikaj kosmetyków z dodatkiem SLS, wybieraj delikatne preparaty myjące, mogą być to np. kosmetyki dla dzieci. Warto od czasu do czasu przygotować sobie kąpiel z dodatkiem soli kuchennej.

foto: Imcsike/shuterstock.com
foto: Imcsike/shuterstock.com

Do złuszczania naskórka używaj peelingów solnych lub kawowych. Możesz również wypróbować peelingi kwasowe. Przyda się także masaż ciała szorstką rękawiczką lub nawet szczotką. Jeśli chodzi o nawilżanie i natłuszczanie skóry, to dokładnie analizuj składy kosmetyków. W tym przypadku potrzebujesz preparatów bogatych w mocznik, kwas salicylowy, masło shea, a także składniki łagodzące podrażnienia. Możesz także stosować maści z witaminami A oraz E. Trudno polecić konkretne produkty, ponieważ każdej z nas przypadnie do gustu coś innego, jednak jeśli wolisz zacząć z niższej półki cenowej, to wartymi wypróbowania kosmetykami są maść witaminowa z witaminą A oraz emulsja do ciała z mocznikiem firmy Ziaja. Oba produkty kupisz w aptece, pierwszy z nich kosztuje ok. 3 zł, drugi natomiast ok. 16 zł (400 ml).

5Profilaktyka

foto: Syda Productions/shutterstock.com

Nie bez powodów rogowacenie okołomieszkowe lubi powracać zimą. Skóra jest sucha, a w naszej diecie nie królują już świeże warzywa i owoce. Nawet jeśli nie zauważyłaś u siebie żadnych niepokojących zmian, pamiętaj o odpowiedniej pielęgnacji ciała. To nie tylko sposób na piękny wygląd, ale przede wszystkim dbanie o własne zdrowie. Każdego dnia nasza skóra jest narażona na liczne czynniki, które ją podrażniają. Zwłaszcza w sezonie zimowym należy stosować kosmetyki mocno nawilżające, a nawet natłuszczające oraz dbać o regularne złuszczanie martwego naskórka. Co jeszcze? Dbaj o zróżnicowaną dietę i pij wodę!

mm
Z wykształcenia dziennikarka. Pisanie to jej największa pasja, na drugim miejscu jest makijaż, zatem praca w naszym portalu jest dla niej spełnieniem marzeń. Chcesz znać najnowsze trendy i nowinki kosmetyczne? Zapytaj Gaję!