foto: Artmim/shutterstock.com

Piękna i zdrowa czupryna o każdej porze roku? Tak, to możliwe! Odpowiednia pielęgnacja nie wystarcza, aby móc cieszyć się mocnymi i lśniącymi włosami, ale jeśli dodamy do tego zróżnicowaną i zbilansowaną dietę, wtedy droga do celu staje się znacznie prostsza. Co jeść, aby mieć zdrowe włosy? Przedstawiamy listę produktów, dzięki którym Twoje kosmyki będą po prostu piękne!

1Co szkodzi Twoim włosom?

foto: OreaCreativeMedia/shutterstock.com

Włosy mogą stanowić atut każdej z nas, jednak musimy się o to postarać. Nie każda kobieta została obdarzona gęstą i lśniącą czupryną. Duże znaczenie ma odpowiednia pielęgnacja włosów. Nasze kosmyki nie lubią, gdy je zbytnio obciążamy produktami do stylizacji, używamy źle dobranych do stanu włosów szczotek lub grzebieni, a także często sięgamy po prostownicę czy lokówkę. Słaba kondycja włosów to także efekt prowadzenia nieodpowiedniego stylu życia. Stres, mała ilość snu, ale również picie mocnej kawy czy herbaty, palenie, jedzenie przetworzonej żywności, picie dużej ilości alkoholu to tylko niektóre z grzeszków przeciwko zdrowej czuprynie. Wypadanie włosów może być oznaką nie tylko naszego zaniedbania czupryny, ale również problemów zdrowotnych, na przykład anemii czy ogólnego osłabienia organizmu.

2Witaminy i minerały, dzięki którym poprawisz kondycję swoich włosów i skóry głowy

foto: Radu Bercan/shutterstock.com

Stosowanie odżywek i masek, a także suplementów diety wpływa na kondycję włosów, jednak tak naprawdę odpowiednia dieta odgrywa w tym przypadku znaczącą rolę. Dzięki dostarczaniu organizmowi dawki witamin i minerałów nasze włosy są odżywione, a skóra głowy odpowiednio ukrwiona. W ten sposób dbamy o włosy od cebulek aż po same końce! Jeśli chcesz mieć zdrowe, mocne i lśniące kosmyki to zwróć uwagę na to, co jesz. W Twoim menu nie powinno zabraknąć produktów bogatych przede wszystkim w białko, żelazo, cynk, krzem, witaminę A, witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy i biotynę), witaminę E, C, siarkę, selen i kwasy tłuszczowe omega-3.

Włosy składają się z 97% z białka, zatem łatwo wywnioskować, na co zwracać szczególną uwagę podczas tworzenia jadłospisu. Żelazo z kolei pomaga w doprowadzaniu tlenu do mieszków włosowych i stanowi cenną pomoc przy wypadaniu włosów. Za wzmocnienie mieszków włosowych i wzrost włosów odpowiadają m.in. cynk, biotyna i krzem. Dzięki witaminie A skóra głowy nie jest przesuszona, a włosy nie są łamliwe, z kolei selen wspomaga produkcję sebum i stymuluje wzrost włosów. Kwas foliowy m.in. ułatwia wchłanianie żelaza, a witamina E poprawia funkcjonowanie skóry oraz zapobiega jej przedwczesnemu starzeniu się, a także odpowiada za nawilżenie włosów. Witamina C z kolei jest niezbędna do produkcji białek keratynowych, które są budulcem włosa, a dzięki siarce włosy są mocne i sprężyste. Kwasy tłuszczowe omega-3 zapewniają odpowiednie nawilżenie włosów i odżywienie skóry głowy.

3Dieta na mocne, zdrowe włosy

foto: Syda Productions/shutterstock.com

W jakich produktach można znaleźć wymienione wcześniej składniki? Oto lista rzeczy, które powinnaś często jeść, aby móc pochwalić się swoją czupryną!

  • drób
  • łosoś, ostrygi, krewetki
  • jaja
  • chude czerwone mięso
  • produkty mleczne (twaróg, mleko, jogurt naturalny)
  • rośliny strączkowe, zielone warzywa, kiełki
  • suszone owoce
  • orzechy włoskie
  • pestki dyni
  • nasiona lnu
  • skrzyp polny
  • żółte i pomarańczowe owoce
  • jagody, borówki (silne przeciwutleniacze)
  • oliwa z oliwek
  • kasza gryczana i jaglana, płatki owsiane, produkty pełnoziarniste

Chcesz wzmocnić efekt diety? Znamy pewien sprawdzony sposób na wzmocnienie i szybszy porost włosów. Wystarczy podgrzać 150 ml oliwy z oliwek i dodać do niej nieco pokrzywy. Taką miksturę nakładamy na włosy, a głowę owijamy ciepłym ręcznikiem. Zmywamy po upływie 15-20 minut.

A może wolisz inną maseczkę? Wymieszaj olejek rycynowy z drożdżami i żółtkiem tak, aby powstała papka. Całość lekko podgrzej i nałóż na wilgotne włosy i skórę głowy. Owiń głowę ciepłym ręcznikiem. Maseczkę pozostaw na 30 minut, po tym czasie zmyj ją letnią wodą.

4Dieta na lśniące włosy

foto: ch_ch/shutterstock.com

Twoje włosy są gęste i mocne, jednak brakuje im połysku? Sięgnij po składniki, które zapewnią im blask! W Twoim menu powinny zagościć produkty zawierające kwasy tłuszczowe omega-3, witaminy C oraz E oraz witaminy z grupy B, które nie tylko zapewnią połysk kosmykom, ale również regulują wydzielanie sebum. Jedz cytrusy oraz brokuły (zawierają więcej witaminy C niż pomarańcze), awokado, pomidory, a także mango oraz rośliny strączkowe (stanowią cenne źródło białka, żelaza, cynku i biotyny, dbają o właściwe nawilżenie włosów i zapewniają im połysk).

Jeśli chcesz, aby Twoje włosy pięknie błyszczały, to oprócz odpowiedniej diety zadbaj o właściwą pielęgnację. Zamiast używać kosmetyków, które niepotrzebnie obciążają kosmyki, zdecyduj się na naturalne metody. Proponujemy kwaśne płukanki! Po umyciu włosów wypłucz je w wodzie z dodatkiem sokiem z cytryny lub octem. W ten sposób nie tylko zapewnisz im połysk, ale również przywrócisz im naturalne pH.

5Dieta dla posiadaczek włosów z łupieżem i rozdwojonymi końcówkami

foto: 5 second Studio/shutterstock.com

Borykasz się z problemem suchych włosów, swędzącej skóry głowy oraz łupieżu? W tym przypadku należy zadbać o właściwe nawilżenie włosów, jak i skóry głowy. Zacznij od nawilżenia ciała od środka, czyli wypijaj odpowiednią ilość wody! Sięgnij również po produkty bogate w beta-karoten (który nasz organizm przekształca w witaminę A) oraz samą witaminę A. To właśnie ona jest w dużej mierze odpowiedzialna za poziom nawilżenia skóry i włosów. Jedz żółte i pomarańczowe owoce oraz warzywa (melony, suszone morele, mango, marchewki, dynie), słodkie ziemniaki, szpinak, a także wprowadź do swojej diety olej rybi. Na przekąskę wybieraj orzechy włoskie, jagody lub borówki.

Nawet najlepsze kosmetyki nie spełnią swoich zadań, jeśli zapomnimy o odpowiedniej diecie. Jesteśmy tym, co jemy. Piękne włosy, skóra i paznokcie w dużej mierze zależą właśnie od naszego menu. Zwracajmy zatem uwagę na to, co jemy i stosujmy także naturalne metody pielęgnacji włosów w postaci maseczek z drożdży, jaj, miodu, piwa – produkty te działają lepiej niż niejeden drogi kosmetyk, a przy tym nie obciążają mocno włosów.

mm
Z wykształcenia dziennikarka. Pisanie to jej największa pasja, na drugim miejscu jest makijaż, zatem praca w naszym portalu jest dla niej spełnieniem marzeń. Chcesz znać najnowsze trendy i nowinki kosmetyczne? Zapytaj Gaję!