W drogeriach mamy obecnie ogromny wybór kosmetyków, na opakowaniach których dumnie prezentują się napisy: BIO, EKO, VEGAN itp. Sęk w tym, że wiele z nich nie ma nic wspólnego z ekologią, a powyższe informacje na ich etykietach pełnią funkcję reklamy i zachęty. “EKO” po prostu stało się modne. Jak rozpoznać, czy Twój kosmetyk naprawdę proekologiczny? Szukaj na nim odpowiednich certyfikatów!

1VEGAN

Vegan to znak handlowy przyznawany przez Towarzystwo Wegańskie (ang. Vegan Society), działające od 1944 roku. Ten znak możesz spotkać nie tylko na kosmetykach, ale również na produktach spożywczych, środkach czystości, a także usługach. Jeśli znajduje się na Twoim kosmetyku, możesz być pewna, że: produkt nie zawiera żadnych substancji pochodzenia zwierzęcego i nie był na żadnym etapie produkcji testowany na zwierzętach. Kosmetyki Vegan nie zawierają również żadnych substancji z roślin, które pochodzą z upraw genetycznie modyfikowanych. Po te produkty śmiało mogą więc sięgać wegetarianie oraz weganie.

2COSMEBIO

Aby otrzymać ten certyfikat, kosmetyk musi zawierać nie mniej, niż 95% składników pochodzenia naturalnego, naturalnych lub z rolnictwa ekologicznego. Nie może również mieć syntetycznych barwników, dodatków zapachowych, konserwantów oraz składników uzyskiwanych z roślin modyfikowanych genetycznie. Sam proces produkcji musi natomiast odbywać się bez wpływu na środowisko (co oczywiście wyklucza również wszelkie testy na zwierzętach). Opakowania produktów Cosmebio są biodegradowalne, a produkty nie mogą zawierać żadnych składników, które nie występują w postaci naturalnej. Tak restrykcyjne wymogi określają niewątpliwą ekologiczność i wysoką jakość produktów.

3LEAPING BUNNY

Aby ten znak mógł pojawić się na kosmetyku, jego producent musi zagwarantować, że produkt na żadnym etapie produkcji nie był testowany na zwierzętach. Ten sam wymóg dotyczy wszystkich składników danego kosmetyku. Produkt nie może też zawierać żadnych substancji pochodzących od martwych zwierząt ani składników, dla pozyskania których zwierzęta musiałyby doznawać krzywdy albo bólu. Producent kosmetyku pretendującego do posiadania tego certyfikatu musi również zgodzić się na niezależną weryfikację tych informacji – certyfikat przyznawany jest bardzo rygorystycznie.

4ECOCERT

To jeden z najbardziej znanych na świecie certyfikatów ekologiczności. Widząc go na opakowaniu wiesz, że masz do czynienia z prawdziwym kosmetykiem naturalnym bądź ekologicznym. Produkty Ecocert spełniają najwyższe standardy jakości obowiązujące w Europie, Stanach Zjednoczonych oraz Japonii. Ecocert określa dwie kategorie produktów: „kosmetyk ekologiczny” oraz „kosmetyk ekologiczny i organiczny”. W obydwóch kategoriach minimalny udział składników naturalnych i pochodzenia naturalnego wynosi 95 proc. Dla kosmetyku  ekologicznego i organicznego minimum 10 proc. wszystkich składników i minimum 95 proc. zastosowanych składników roślinnych musi być certyfikowanych jako organiczne. Dla kosmetyku ekologicznego natomiast  odpowiednio:  minimum 5 proc. i minimum 50 proc.  Ecocert przyznawany jest od przeszło 20 lat i można go spotkać w ponad 80 krajach świata.

5ECOLABEL

Ten certyfikat przyznaje Komisja Europejska produktom i usługom spełniającym unijne normy ekologiczności. Symbol ekologiczny Ecolabel (zwany też Stokrotką lub Margerytką) pojawia się na produktach od 25 lat i  informuje kupującego, że produkty nie są szkodliwe dla środowiska, tj. spełniają określone kryteria unijne, ustalone w porozumieniu m.in. z przedstawicielami przemysłu, konsumentami, organizacjami środowiskowymi, handlu i władz publicznych.

6ICEA

ICEA Ethical and Environmental Certification Institute to Włoska organizacja certyfikująca żywność i kosmetyki w kategoriach ekologiczności, czystości biologicznej i naturalności.  Jeśli na opakowaniu widzisz znak ICEA, możesz być pewna, że produkt nie zawiera żadnych składników modyfikowanych genetycznie (GMO), nie był testowany na zwierzętach, a do jego produkcji nie stosowano promieniowania jonizującego. Produkt certyfikowany przez ICEA jest wytworzony z pierwotnych produktów pochodzenia rolniczego oraz substancji pochodzących z inwentarza żywego, certyfikowanych we wszystkich możliwych przypadkach.

7SOIL ASSOCIATION

SOIL ASSOCIATION certyfikuje wyłącznie kosmetyki organiczne. Produkt opatrzony tym symbolem i napisem „Organic Standard” musi zawierać minimum 95 proc. surowców organicznych. Innym rodzajem certyfikowanego kosmetyku jest produkt z udziałem surowców organicznych. Wówczas zawiera on informację z logiem organizacji oraz napisem: „wyprodukowany z xx % składników organicznych” – w tym wypadku ilość składników organicznych musi sytuować się na poziomie minimum 70%. SOIL ASSOCIATION to brytyjska organizacja non-profit, która działa od ponad 45 lat i certyfikuje nie tylko kosmetyki, ale również odzież, żywność i gospodarstwa rolne.

8BDIH

Tym certyfikatem opatrzone są jedynie kosmetyki naturalne. Produkt taki musi spełniać rygorystyczne kryteria jakości i ekologiczności. Symbol BDIH widoczny na opakowaniu jest gwarancją kontrolowanego czysto biologicznego produktu kosmetycznego, który jest przyjazny zarówno dla skóry, jak i dla środowiska naturalnego. Aby go otrzymać, kosmetyk musi składać się z naturalnych surowców z kontrolowanych upraw ekologicznych lub dzikich zbiorów. Zarówno kosmetyk jak i poszczególne składniki wykorzystywane przy jego produkcji nie mogą być testowane na zwierzętach, ani pochodzić od martwych zwierząt. Nie mogą zawierać sztucznych dodatków: organiczno-syntetycznych ani syntetycznych barwników, aromatów, silikonów, parafiny i innych pochodnych ropy naftowej. Produkcja takiego kosmetyku nie może negatywnie wpływać na środowisko, a jego opakowanie musi być biodegradowalne.

mm
Z wykształcenia filolog, uwielbia pisać o tym co ją interesuje. Zabiegana, stale robiąca kilka rzeczy jednocześnie i bałagan, gdziekolwiek się pojawia. Na co dzień pasjonatka nowinek beauty. Lubi testować nowości, zwłaszcza te do makijażu. Ekspertka od szminek, w torebce zawsze ma ich przynajmniej kilka.